Pedagoginen ajatteluni

Opettajana olen positiivinen, rauhallinen, järjestelmällinen ja kärsivällinen. Kohtelen jokaista oppilasta tasa-arvoisesti ja minulle on tärkeää yrittää saada yhteys oppilaisiini. Tähän pyrin muun muassa jutustelemalla oppilaideni kanssa ja kiertelemällä auttamassa heitä. Lisäksi opin melko nopeasti oppilaideni nimet, mikä auttaa yhteyden syntymisessä.

Opintojen alussa opettaminen jännitti minua paljon ja mietin, sovellunko opettajaksi, sillä olen melko hiljainen. Opintojen myötä minulle on kuitenkin käynyt selväksi, että olen valinnut oikean ammatin. Viihdyn työssä erinomaisesti enkä enää jännitä opettamista. Lisäksi minusta on ihanaa tehdä niin ihmisläheistä ja monipuolista työtä. Koko opintojen aikana olen siis saanut itsevarmuutta luokan johtajana olemiseen. Lisäksi olen oppinut monipuolisesti muun muassa eri työtavoista, arvioinnista, eriyttämisestä ja reflektoinnista sekä saanut työskennellä monien erilaisten ryhmien parissa ja huomannut, miten erilaisia eri opetusryhmät voivat olla.

Kolmannen harjoittelun aikana olen opetellut antamaan selkeämpiä ohjeita ja kiinnittänyt huomiota siirtymiin. Minulla on ollut lisäksi tavoitteena opetella ajanhallintaa ja se onnistuukin jo huomattavasti paremmin verrattuna aikaisempaan. Ennakkotehtävässäni mainitsin vielä yhdeksi kehittämisenaiheekseni tuntien suunnittelun ja mielestäni olen tämän harjoittelun aikana oppinut suunnittelemaan sujuvia oppitunteja. Suunnittelen tunnit huolella etukäteen, mutta tarvittaessa osaan myös irrottautua tuntisuunnitelmasta ja toteuttaa opetusta tilanteen mukaan. Harjoittelun aikana olen kiinnittänyt huomiota tuntien monipuolisuuteen ja kokeillut monia erilaisia työtapoja esimerkiksi TVT:tä hyödyntäen. Vaikka olenkin jo alkanut käyttää opetuksessani erilaisia työtapoja, tukeudun yhä melko paljon oppikirjaan. Minun pitäisi siis vielä oppia soveltamaan ja kehittämään enemmän kirjan ulkopuolista materiaalia opetuksessani.

Kielen opettamisessa koen haastavimpana asiana kieliopin opettamisen, sillä ainakin osa kielioppiasioista on melko monimutkaisia opetettavia ja itsellekin joskus hankalia. Lisäksi kieliopin opettamisessa on haastavaa se, miten siitä saisi mielenkiintoisen oppilaiden näkökulmasta. Tulevaisuutta ajatellen minun pitäisi siis vielä miettiä, miten kieliopin opettaminen sujuisi parhaiten ja, miten siitä saisi mielenkiintoista. Toinen asia, josta minun pitäisi vielä oppia lisää, on eriyttäminen. Eriyttämisestä on opintojen aikana tullut paljon tietoa ja tämän harjoittelun aikana pääsin sitä vähän tekemäänkin joidenkin oppilaiden suhteen, mutta se on silti mielestäni melko haastavaa, sillä se riippuu niin paljon muun muassa oppilaasta ja opetettavasta asiasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti