Seuraavassa pohdin Orientoivaa harjoittelua ennakkotehtäväni ja loppuraporttini pohjalta. Ennakkotehtävässä oli tarkoituksena tehdä ajatuskartta, jossa piti pohtia muun muassa, mitä opettajaksi tuleminen minulle merkitsee ja mitä sellaisia ominaisuuksia minulla on, jotka auttavat tulemaan hyväksi opettajaksi. Loppuraportissa piti pohtia, mitä olen oppinut harjoittelun aikana.
Ensimmäiseen harjoitteluun lähdin melko hyvillä mielin. Ennakkotehtävää laatiessa minua huolestutti lähinnä, miten kiire minulle tulee harjoittelun ja samaan aikaan käymieni kurssien kanssa, ja miten stressaava harjoittelu tulee olemaan. Ennen ensimmäistä harjoittelua olin lisäksi vielä hieman epävarma, sovellunko opettajaksi, sillä olen hieman ujo. Halusin kuitenkin kouluttautua ihmisläheiseen ammattiin, jossa pääsisin oikeasti vaikuttamaan ja jakamaan osaamaani tietoa eteenpäin. H1:n aikana onneksi vakuutuin, että opettajan työ on minua varten ja nykyään tunnen, että olen kouluttautumassa oikeaan ammattiin.
H1 oli minulle todella jännittävä kokemus, sillä en ollut koskaan aikaisemmin opettanut ketään. Jännitin varmaan jokaista opetuskertaa tämän harjoittelun aikana, mutta pidin kuitenkin paljon opettamisesta. Jännitykseen auttoi se, että opetustuokiot olivat lyhyitä, ja ne pidettiin useimmiten kaverin kanssa. Lisäksi opettamisesta tuli nopeasti rutiinia.
Vaikka H1 oli mielestäni aika suppea kokonaisuus, koska siinä oli niin vähän opettamista ja se oli niin lyhyt, ehti sen aikana saamaan jonkinlaisen käsityksen opettajan työstä ja kokeilemaan itse opettamista. Harjoittelun aikana opin myös paljon muun muassa TVT:stä, toiminnallisuudesta ja erilaisista työtavoista. Lisäksi opin, että opettajan työ on paljon muutakin kuin vain opettamista. Minulle hyödyllisin työtapa oli varmasti pitää opetustuokioita, mutta koin myös seurantatehtävät tärkeinä, sillä niissä pääsin tarkastelemaan koulua ja opetusta eri näkökulmista sekä opettelemaan reflektointia.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti