lauantai 22. huhtikuuta 2017

H3 opetuskokeilu

Kolmannessa harjoittelussamme meidän piti pitää opetuskokeilu valitsemallemme opetusryhmälle, ja sen piti kestää 2-3 tunnin ajan. Minä ja kaksi muuta ruotsin kielen opettajaopiskelijaa suunnittelimme 2 tuntia kestäneen työpajatyöskentelyä sisältävän opetuskokeilun kuudesluokkalaisille. Alun perin meillä oli tarkoituksena pitää neljää työpajaa yhdessä opettajamme kanssa vain yhdelle kuutosluokan ryhmälle, mutta koska muiden ruotsin kielen opettajien keskuudessa oli kiinnostusta, päädyimme pitämään kuutta eri työpajaa kaikille kolmelle kuutosluokan ryhmälle eli yhteensä noin 80:lle oppilaalle.  Tavoitteenamme oli erityisesti sisällyttää TVT:tä opetuskokeiluumme sekä kehittää ja kokeilla erilaisia työtapoja. Työpajatyöskentely pidettiin yläkoulun puolella, mikä oli oppilaille uusi paikka. Pajat kestivät jokainen noin kymmenen minuuttia, sillä siirtymiin piti varata aikaa ja oppilaiden piti ehtiä syödä yläkoulun puolella.
   Alla on alkuperäinen suunnittelemamme posteri, jossa kerromme lyhyesti opetuskokeilumme sisällön ja teoriataustan.



Työpajatyöskentelyn alussa jaoimme oppilaille "turistipassit", joihin tuli kerätä opettajilta merkintä sitä mukaa, kun he olivat suorittaneet pajan. Työpajoista Gamla Stan-pisteellä oppilaat pääsivät opettelemaan tienneuvomista Kahootin ja kartan avulla. Gröna Lundissa oppilaat harjoittelivat ostotilannetta ravintolassa ja katsoivat videota. Kungliga Slottet-pisteellä oppilaat puolestaan kokosivat internetin avulla Ruotsin kuninkaallisten sukupuun. Globenissa taas oli video ja tiedonhakutehtävä.
   Koska opetuskokeilumme laajeni, lisäsimme vielä kaksi työpajaa; Abba-museon ja Drottninggatanin H&M:n. Abba-museon tehtävä oli melko samanlainen kuin Globenin; työpajassa katsottiin video ja etsittiin tietoa Abbaan liittyen. H&M:stä tuli kuudes työpaja, sillä eräs opettajista heitti idean vaatesanojen kertaamisesta. Pajassa oli pöydälle levitettynä erivärisiä vaatekappaleita, joista piti opettajan sanoman mukaan läpsäistä oikeaa kuvaa "kärpäslätkällä". Lisäksi pajassa oli lisätehtävänä Quizlet vaatesanoista. Alla näkyy kuvia turistipassista ja joistakin tehtävistä.
Oppilaille jaettiin turistipassit

Sukupuu Kungliga Slottet-työpajasta
Abba-museon tiedonhakutehtävä
Gröna Lund-työpajassa opeteltiin eri ruokien tilaamista
Opetuskokeilumme sujui pääasiassa hyvin ja oppilaatkin vaikuttivat tykkäävän, kun normaalin opetuksen sijaan tehtiinkin jotain erilaista. Itse olin pitämässä Abba-museo-pistettä, ja olin yllättynyt, kun oppilaat innostuivat videosta, lauloivat videolla kuuluneen musiikin tahtiin ja tiesivät niin paljon Abbasta. Itse pidin kovasti juuri tämän pajan pitämisestä, sillä pääsin näkemään oppilaiden innokkuuden ja juttelemaan Abbasta heidän kanssaan.
   Toinen työpaja, mitä oppilaat paljon innoissaan odottelivat, oli Gamla Stan ja siihen kuulunut Kahoot. Tämäkin työpaja sujui kuulemma hyvin, vaikkakin osa tienneuvomistehtävistä oli hieman hankalia oppilaille, sillä tienneuvomista oltiin opiskeltu vasta edellisellä tunnilla.
   Gröna Lund-pajassa ensimmäisellä kerralla oli ollut hieman hankaluuksia muistaa, millaista sanastoa ostotilanteessa käytetään. Toisella kerralla pajan pitäjä oli kuitenkin laittanut taululle joitain hyödyllisiä fraaseja, mikä oli helpottanut tehtävän suorittamista. Toiseksi ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että osa oppilaista piilotteli pöydälle levitettyjä ruokakuvia. Sama ongelma toistui myös H&M-rastilla, missä vaatekuvia piiloteltiin. Muuten H&M-rasti taisi kuulua oppilaiden lemppareihin, sillä pajan pitäjän mukaan oppilaat pitivät kärpäslätkällä läiskimisestä.
   Globen-työpajakin oli kuulemani mukaan onnistunut. Jotkin kysymyksistä saattoivat olla hieman hankalia, mutta suuremmilta ongelmilta oltiin vältytty. Sama koski Kungliga Slottet-pajaa, missä oppilaat kokosivat kuninkaallista sukupuuta. Osa oppilaista tuntui selvittäneen sukupuun helposti internetin avulla, kun taas osalla meni hieman pidempään sen tekemisessä.
   Jos mietitään kaikkea muuta kokeiluumme liittyvää, niin kokonaisuudessaan onnistuimme mielestäni aika hyvin. Koska työpajat pidettiin kahtena eri päivänä, ei ollut ihmeellistä, että osa oppilaista ehti kadottaa turistipassinsa. Yläkoulu paikkana oli myös oppijoille uusi, joten opettajat olivat mukana siirtymissä niin alakoululta yläkoululle kuin luokkien välillä, ettei kukaan eksyisi. Lisäksi apunamme oli yksi ylimääräinen opettaja, joka hoiti muut asiat, mitä työpajatyöskentelyn aikana ilmaantui. Hän esimerkiksi rauhoitteli ahdistunutta oppilasta ja vei erään oppilaan terkkarille.      
Oppilailta saatuja palautteita
   Oppilailta saamamme palaute oli pääasiassa positiivista. Osa tykkäsi, että kokeilu pidettiin yläkoulun puolella, kun taas osa olisi halunnut pitää sen alakoululla. Pajatyöskentely oli heidän mielestään mukavaa vaihtelua tavalliselle opiskelulle ja pajoja oli heidän mielestään monipuolisesti. Parannettavaa oli niin oppilaiden kuin meidän opettajienkin mielestä siinä, että aikaa oli niin vähän käytettäväksi aina yhteen pajaan ja tahti oli nopea.
   Opetuskokeilu oli myös minulle itselleni  hyödyllinen kokemus. Kokeilua suunnitellessa meille auskuille tuli nopeasti idea, jota lähdimme kehittämään ja heittelimme siihen ideoita laidasta laitaan.  Opetuskokeilua suunnitellessa kehityin mielestäni etenkin monipuolisten opetustapojen kehittelemisessä. Tätä kokeilua suunnitellessa keksin paljon varteenotettavia ideoita ja osa niistä päätyikin lopulliseen kokeiluumme. Itse olin vasta muutamaa päivää aikaisemmin pitänyt ensimmäisen tuntini kutosluokkalaisille ja nähnyt, miten erilaista heidän kanssaan työskentely on verrattuna yläkoululaisiin ja lukiolaisiin. Vaikka ennen kokeilua minä ja muut opettajat jännitimme, miten selviydymme 80:n kutosluokkalaisen kanssa, osoittautui huolemme turhaksi. Kutosluokkalaiset olivat oikein mukavia ja pienistä ongelmista huolimatta onnistui kokeilumme oikein hyvin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti