lauantai 22. huhtikuuta 2017

H2 Opetuksen perusteiden harjoittelu

Seuraavassa pohdin Opetuksen perusteiden harjoittelua ennakkotehtäväni ja loppuraporttini pohjalta. Ennakkotehtävässä piti pohtia omia vahvuuksia ja kehittämisenaiheita sekä laatia itselle tavoitteet harjoittelua varten. Loppuraportissa piti pohtia omaa oppimistaan ja kehittymistään jakson aikana ja miettiä, miten asettamani tavoitteet ovat toteutuneet.

H2 oli jo huomattavasti vaativampi kokonaisuus, kuin H1. Tunnit pidettiin kokonaisina ja jo ensimmäisen tuntini pidin kokonaan yksin. Ero H1:een tuntui minusta hurjalta, sillä H1:ssä opetustuokiot olivat lyhyitä ja ne pidettiin yhteisopetuksena. Alkujännityksen jälkeen pääsin kuitenkin opettamiseen kiinni ja opettaminen alkoi tuntua luontevalta ja mukavalta.
   H2:ssa tärkeimpinä tavoitteinani oli oppia suunnittelemaan toimivia ja monipuolisia tunteja, sekä parantamaan arviointitaitojani. Lisäksi minun piti myös kehittää itsevarmuuttani. Mielestäni näistä tavoitteista kaksi viimeistä toteutui parhaiten. Itsevarmuuteni kasvoi huomattavasti harjoittelun aikana. Harjoittelussa sain myös paljon kokemusta arvioinnista, sillä toteutin ja arvostelin harjoittelun aikana niin sanakokeita, yhden kurssikokeen kuin yhden kurssin suulliset esitelmätkin. Lisäksi opettajani kannusti minua tekemään jatkuvaa arviointia oppilaiden oppimisen suhteen ja reflektoimaan omaa kehittymistäni. Ensimmäinen tavoitteeni, eli tuntien suunnittelu, täyttyi osittain. Opin, missä järjestyksessä tunnin tehtävät on järkevää käydä läpi, mutta koin monipuolisten ja mielenkiintoisten tuntien suunnittelemisen ja erilaisten työtapojen käytön vaikeana.
   Seuraavaa harjoittelua ajatellen asetin tavoitteekseni oppia sisällyttämään opetukseeni erilaisia työtapoja sekä kiinnittää huomiota ajanhallintaan. Opettajan palautteen perusteella minun piti myös seuraavassa harjoittelussa kiinnittää huomiota siirtymiin ja selkeiden ohjeiden antamiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti